Hva trengs av klær i barnehagen

Det er ikke like alltid lett å vite hva barna trenger av klær og utstyr i barnehagen. Her kommer ei liste over hva vi ønsker at barna skal ha liggende av utstyr i barnehagen. Noe av det er sesongbasert.

KLÆR SOM ALLTID SKAL VÆRE I BARNEHAGEN

I HYLLA:
 Ullsokker
 Fleece/ ull bukse
 Fleece/ ull genser
 Hals
 Lue
 Votter (minst to par)
(kun dette i hylla)

I SKIFTETØY KORGA:
 Strømpebukser/ longs
 Sokker
 Truser
 Boddy/ genser
 Bukse

HENGE UNDER HYLLA:
- dress, regntøy etter været
- jakke
- sekk, tursekk

SKOHYLLA:
- støvler, cherox, vintersko eller joggesko alt etter føre
- innesko

TURSEKKEN
- På turdagene skal sekken være pakket og grei til tur. Det er onsdag og fredag for tigran.
- I den skal det være:
- Mat
- Ekstra votter
- Sitteunderlag
- Evt drikke
- (ikke mye annet som gjør sekken tung eller vanskelig og finne fram i for barnet.

Rydd i hylla hver dag og legg klærne fint i hylla, slik at det er oversiktlig å finne klær ved påkledning. Sjekk regelmessig skiftekurva samt oppdatter skifteklær etter årstid.

Når det gjelder klær så er dette vanskelig mange ganger, men pass på at det er bevegelige klær. Dress, sko og votter kan godt tåle litt bløtt. Klær som vi har god erfaring med er reflex, reima, bla. Til de små kan det være vanskelig og finne votter som passer, prøv de på barnet slik at en ser noen lunde at de er funksjonelle. Strikka votter kan være like bra. Spør gjerne angående klær, vi som er mye ute med barna i bhg ser hva som er funksjonelt. Ulike klær til ulik årstid og vær, på våren er det veldig greit med en lett overtreksdress eller lignende, pannebånd. Gore tex sko både vinter, vår og sommer er veldig praktisk. På vinteren er ull innerst god å ha.

Personalet