KJÆRAN

Vårt turområde

Kjæran

Vi har fått et fantastisk flott friluftsområde i Kjæran skogen. Der har vi ei grillhytte på 17 kvadrat med ovn, bord og benker. Området er inngjerdet med grillplass, utedo, disser og mye utfordringer til barna. Her leker de og får mye utfordringer motorisk og sosialt.

For de største barna har vi egen friluftsgruppe med 7 barn med base på Kjæran hver dag. De har eget årshjul som følger året med naturrelaterte aktiviteter og turer.

Av aktiviteter som er populære på Kjæran, så kan vi nevne snekring og maling av fuglekasser, bygge hytte, og mange andre kreative kreasjoner. Vi har også  snekret oss en helt egen båt, som vi har malt selv! På vinteren er aking og gå på skøyter på åkeren veldig populært!

Bålplassen bruker vi til å varme brødskiva, poppe popcorn, steke fisk og mye annen god mat.

Vi har også en kjempeflott scene på Kjæran som vi bruker så ofte vi kan. Her kan vi synge, leke teater, lese bok eller bare søke ly hvis det blåser mye.

Grovmotorikken får jo også utviklet seg utrolig mye ved å være i skogen. Det er røtter og bakker overalt, trær å klatre i, stubber å gjemme seg under, og mye annet. Det er veldig god trening for både de minste og de største barna å ta seg frem i skogen.

Forming blir det jo også en del av i kjæran så klart. Da hovedsakelig med materialer vi finner i skogen, og i nærområdet. Det er ekstra moro å få holde på med forming, når vi får prøve nye materialer hele tiden.

Blir det stygt vær, så bruker vi å være inne i hytta, da med forskjellige småaktiviteter som tegning, perling, eventyr og lignende.

Sovebarna ligger kjempegodt på reinsdyrskinn på gulvet ved varmen i hytta.

Vi har sett en fantastisk utvikling når det gjelder fysisk utfoldelse blant barna, siden oppstarten på Kjæran! Vi er veldig heldig som har fått et slikt sted!:)